Meditatie


Yoga en meditatie zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Yoga kan beschouwd worden als meditatie in beweging. Wat yoga ook doet is het lichaam klaarmaken om uiteindelijk te komen tot het (langdurig) stilzitten in meditatiehouding.

Meditatie, kort of lang, geeft een extra dimensie aan je leven. Het is een moment waarop je tijd met jezelf en meer nog tijd met je eigen geest doorbrengt. Onze geest produceert voortdurend gedachten; dat is nu eenmaal wat onze geest doet. Net als water nat is en vuur warm, maakt onze geest gedachten. In meditatie is het dan ook niet de kunst die gedachtenstroom te stoppen, maar er naar te kijken. In meditatie laat je je gedachten komen en gaan zonder ernaar te grijpen of er een oordeel over te vormen.

Wij maken onze gedachten vaak tot een feit, de waarheid. We geven onze gedachten (te)veel aandacht. Dat kan ons onrustig maken, of zorgelijk of voordat we er erg in hebben bevinden we ons in onze eigen speelfilm waarin de meest verschrikkelijke scenario’s dreigen.

Meditatie leert ons niet langer waarde te hechten aan elke gedachte, het leert ons te relativeren. Niet elke gedachte groeit uit tot de werkelijkheid. Een mooie Engelse uitspraak is:

“If you have a thought, think nothing of it”.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meditatie effectief is bij stressreductie, dat het de bloeddruk verlaagt en het algemeen welbevinden van mensen verhoogt.

In mijn lessen pas ik korte meditaties toe, die cursisten ook gemakkelijk thuis zelf kunnen uitvoeren.